حباب پلاستیک روز

انواع سلفون و نایلون های سلفونی

انواع سلفون و نایلون های سلفونی

Rate this post

نایلون سلفون یکی از پلیمرهای پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی و چاپ است. سلفون توانسته تحول عظیمی در صنعت بسته‌بندی ایجاد کند و از دیرباز برای انواع بسته‌بندی استفاده می‌شده است.

نایلون سلفون یکی از پلیمرهای پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی و چاپ است. سلفون توانسته تحول عظیمی در صنعت بسته‌بندی ایجاد کند و از دیرباز برای انواع بسته‌بندی استفاده می‌شده است. همه ما حداقل یک‌بار از آن استفاده کرده‌ایم و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد. در واقع سلفون نوعی نایلون نازک است که برای استحکام و زیبایی بیشتر در صنعت بسته‌بندی و چاپ استفاده می‌شود. نایلون های سلفونی در انواع شفاف یا براق، مات، متالایز، صدفی، شنی و مخملی تولید و عرضه می‌شوند.

تاریخچه نایلون سلفون

کلمه سلفان به مرور زمان به سلفون تبدیل شد و امروزه با نام نایلون های سلفونی شناخته می‌شود. ایده اولیه این محصول به سال 1908 در فرانسه برمی‌گردد، زمانی که ژاک براندنبورگ در رستورانی نشسته بود و متوجه ریختن نوشیدنی روی میز شد که باعث ناراحتی او شد، پس از آن تصمیم گرفت یک پوشش ضد آب برای جلوگیری از جذب مایعات بسازد. او با توجه به دانش و امکاناتی که در یک شرکت نساجی فرانسوی داشت، ابتدا توانست با طراحی سیستمی و با استفاده از الیاف ویسکوز، پودر ضد آب را روی پارچه اسپری کند و بدین ترتیب اولین فیلم ویسکوز یا سلفون را تولید کند.

این تلاش چندان راضی کننده نبود زیرا نایلون های سلفونی تولید شده بسیار سفت بودند و به راحتی از پارچه جدا می‌شدند. در طی 10 سال تلاش، این شرکت سرانجام توانست فیلم پلیمری پیشنهادی ژاک را بهبود بخشد. آن‌ها سعی کردند با افزودن گلیسیدین محصول خود را نرمتر کنند و سرانجام در سال 1912 ژاک توانست اولین دستگاه ساخت فیلم سلفون را وارد خط تولید شرکت کند.

شرکت آمریکایی شکلات‌سازی به نام White Man’s Candy اولین مصرف کننده نایلون های سلفون بود. این شرکت در سال 1912 از این محصول در بسته‌بندی شکلات استفاده کرد و به مدت 12 سال سلفون را از فرانسه وارد کرد. در سال 1924 شرکتی به نام DuPont خط تولید سلفون را در ایالات‌متحده راه‌اندازی کرد و تولید نایلون های سلفونی را در این کشور آغاز کرد.

سلفون از سال 1930 یکی از اقلام اصلی صنعت بسته‌بندی و چاپ بوده و از سال 1960 به بعد شاخه‌های مختلفی با استفاده از ویژگی‌های مختلف سلفون ایجاد شد و این تاریخ تا به امروز ادامه دارد.

انواع سلفون

نایلون های سلفونی انواع مختلفی دارند. شما می‌توانید بر اساس کسب‌وکار یکی از مدل‌های مختلف این نوع نایلون را استفاده کنید.

  • سلفون pp: این نوع از نایلون های سلفونی با استفاده از هوا تولید می‌شوند و برای بسته‌بندی در صنایعی استفاده می‌شوند که نیازمند نایلون‌هایی هستند که قابلیت تحمل حرارت بالا را داشته باشند.
  • سلفون شیرینگ: به این نوع سلفون جمع شونده نیز گفته می‌شود. برخلاف مدل بالا است و با استفاده از حرارت خیلی سریع جمع می‌شود. برای بسته‌بندی مواد غذایی در بطری‌ها از این نوع سلفون استفاده می‌شود.
  • سلفون استرچ: در واقع پرمصرف‌ترین نوع سلفون است. از این نوع سلفون برای بسته‌بندی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کاربردهای این نوع سلفون بسیار زیاد است. صنایع تولیدی در زمینه مواد غذایی از عمده مصرف‌کنندگان این نوع سلفون هستند.
  • سلفون رولی: این نوع سلفون استفاده گسترده‌ای در امر چاپ و تبلیغات دارد. این نوع سلفون‌ها می‌توانند به صورت رنگی نیز تولید شوند. در روی این نوع سلفون به راحتی امکان چاپ، تبلیغات، چاپ لوگو و موارد دیگر وجود دارد.
  • سلفون cpp (پروپیلن تخت یا ریخته گری): این نوع سلفون برای عایق کردن بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود به صورت یک‌لایه روی بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. از این نوع برای بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم‌التحریر، لوازم‌خانگی کوچک و غیره استفاده می‌شود.

سلفون بسته بندی

کاربردهای مختلف نایلون سلفون

نایلون های سلفونی در انواع مختلف شفاف یا براق، مات، متالیزه، صدفی، شنی و مخملی تولید و توزیع می‌شوند. سلفون متالیزه برای بسته‌بندی محصولاتی مانند چیپس که در معرض نور مستقیم خورشید خراب می‌شوند استفاده می‌شود. آلومینیوم موجود در این نوع سلفون از پوسیدگی مواد غذایی داخل بسته در مواجهه با آفتاب جلوگیری می‌کند.

معمولاً در بسته‌بندی محصولاتی مانند ماکارونی از نایلون های سلفونی شفاف استفاده می‌شود، زیرا این نوع مواد حتی در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خراب نمی‌شوند. این نوع سلفون به دو دلیل استفاده می‌شود، قیمت مقرون به صرفه و اینکه محتویات داخل بسته‌بندی به راحتی قابل مشاهده است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم هر کدام از این نوع سلفون‌ها کاربرد خاص خود را دارند و تنوع آن‌ها بی دلیل نیست. به عنوان مثال برخی از غذاها باید در دمای سرد باشند و در یخچال نگهداری شوند تا خوراکی بمانند و به همین دلیل از سلفون صدفی برای آن محصولات استفاده می‌شود.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، این محصول مهم و پرکاربرد دارای انواع مختلفی است و هر نوع آن کاربرد خاص خود را دارد؛ اما همه این سلفون‌ها یک کاربرد مهم و رایج دارند و آن پوشش و بسته‌بندی برای انواع غذاها، محصولات کشاورزی و داروها و جلوگیری از خراب شدن آن‌ها در مقابل آفتاب است.

مهم‌ترین کاربرد نایلون سلفون

همان‌طور که توضیح دادیم نایلون های سلفونی یک محصول واحد نیستند و مشتقات زیادی دارند؛ بنابراین استفاده از سلفون را نمی‌توان به یک شغل یا صنعت محدود کرد زیرا دامنه کاربرد این محصول به قدری گسترده است که هر روز به روش‌های مختلف با این محصول در انواع بسته‌بندی در تماس هستیم.

سلفون‌های بسته‌بندی در انواع مختلف با روش‌های تولید متفاوت برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین، ابتدا باید توجه کنید که در کدام صنعت از این نایلون ها استفاده می‌شود.

انواع بسته‌بندی  نایلون سلفون

انواع بسته‌بندی مواد غذایی با کمک نایلون های سلفونی بر اساس شکل بسته‌بندی نامگذاری می‌شوند. در نامگذاری بسته ها بر اساس تعداد دوخت، دوخت عمودی در نظر گرفته می‌شود. بسته‌بندی سلفون معمولی، کیسه ای، دوخت سه رو، چهار رو، دوخت پنج رو، زیپ سه رو و بسته‌بندی زیپ چهار رو بسته‌بندی می‌شود. این بسته‌بندی‌ها با دستگاه های بسته‌بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می‌شوند.

بررسی سلفون ها

بسته های رایج نایلون های سلفونی در بازار برای حبوبات، بسته های بالش استفاده می شوند. این نوع بسته ها از نوع بسته های بالش دارای دوخت در پشت هستند. این ساده ترین شکل بسته‌بندی است. در محصولاتی مانند آجیل، آجیل، ادویه جات ترشی جات، تافی و غیره نیز از این نوع استفاده می‌شود.

مدل دیگر نایلون های سلفونی، شکل پاکت مانند است. در این شکل  که از نوع بالشی با دوخت در پشت است، در فرآیند بسته‌بندی، سلفون یکی یکی تا می‌شود. در این نوع بسته‌بندی سطح مقطع بیشتر است؛ بنابراین بسته به صورت عمودی قرار می‌گیرد.

 نوع دیگر بسته‌بندی دوخت سه رو است. در این نوع انتهای بسته و دو طرف آن با یک بخیه بسته می‌شود. بسته سه طرف دوخت را نمی‌توان در پاکت یا ایستاده قرار داد. از این نوع بسته بندی در موارد دیگر استفاده می شود.

بسته‌بندی کیسه های سلفونی مزایای زیست محیطی زیادی دارد:

  • پایدار و مبتنی بر محیط زیست – از آنجایی که سلفون از سلولز برداشت شده از گیاهان ایجاد می‌شود، محصولی پایدار است که از منابع زیستی و تجدیدپذیر تامین می‌شود.
  • زیست تخریب پذیر – بسته‌بندی نایلون های سلفونی زیست تخریب پذیر هستند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که بسته‌بندی سلولزی در 28 تا 60 روز اگر محصول بدون پوشش باشد و 80 تا 120 روز اگر پوشش داده شود، تجزیه می‌شود. همچنین در صورت عدم پوشش دهی در عرض 10 روز و در صورت پوشش دهی در حدود یک ماه در آب تجزیه می‌شود.
  • کمپوست پذیر – سلفون همچنین برای قرار دادن توده کمپوست در خانه بی خطر است و برای کمپوست سازی به یک مرکز تجاری نیاز ندارد.

مزایای بسته‌بندی مواد غذایی با سلفون‌ها:

  • کم هزینه – بسته‌بندی نایلون سلفون از سال 1912 وجود داشته است و محصول جانبی صنعت کاغذ است. در مقایسه با سایر جایگزین های پلاستیکی سازگار با محیط زیست، سلفون قیمت پایینی دارد.
  • مقاوم در برابر رطوبت – کیسه های سلفون زیست تخریب پذیر در برابر رطوبت و بخار آب مقاوم هستند و آن‌ها را به گزینه ای عالی برای نمایش و نگهداری مواد غذایی تبدیل می‌کند.
  • مقاوم در برابر روغن – آن‌ها به طور طبیعی در برابر روغن ها و چربی ها مقاومت می کنند، بنابراین کیسه های سلفونی برای محصولات پخته شده، آجیل و سایر غذاهای چرب عالی هستند.
  • قابلیت آب بندی حرارتی – سلفون‌ها قابلیت آب بندی حرارتی دارند. با ابزار مناسب، می توانید به سرعت و به راحتی محصولات غذایی ذخیره شده در کیسه های سلفونی را گرم کرده و محافظت کنید.

سلفون

آینده بسته‌بندی نایلون های سلفونی چیست؟

 آینده بسته‌بندی با استفاده از نایلون های سلفونی روشن به نظر می رسد. گزارش Future Market Insights پیش‌بینی می‌کند بسته‌بندی سلولزی نرخ رشد سالانه مرکب 4.9 درصدی را بین سال‌های 2018 و 2028 خواهد داشت. انتظار می رود 70 درصد از این رشد در بخش غذا و نوشیدنی اتفاق بیفتد. بسته‌بندی مواد غذایی تنها صنایعی نیستند که از نایلون سلفون استفاده می کنند. نایلون های سلفونی توسط FDA برای استفاده در موارد زیر تایید شده است:

  • افزودنی های مواد غذایی
  • اشک مصنوعی
  • پرکننده دارو
  • درمان زخم

با این حال نایلون های سلفونی بیشتر در صنایع غذایی و آشامیدنی، داروسازی، مراقبت های شخصی، مراقبت های خانگی و بخش های خرده فروشی دیده می‌شود.

 

آیا نایلون های سلفونی برای بسته‌بندی در کسب‌وکار ها مناسب هستند؟

اگر در حال حاضر از کیسه های پلاستیکی برای آب نبات، آجیل، محصولات پخته شده و غیره استفاده می کنید، نایلون های سلفونی جایگزین مناسبی هستند. در واقع نایلون های سلفونی به خوبی توانسته اند وارد بخش های گوناگون صنعت شوند. تعداد صنایعی که به صورت مداوم از این نوع نایلون ها استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian