حباب پلاستیک روز

انواع مختلف نایلون و کاربردهای آن ها

کاربرد نایلون شیرینگ- حباب پلاستیک

انواع مختلف نایلون و کاربردهای آن ها

Rate this post

انواع مختلف نایلون و کاربردهای آن ها

برای اینکه انواع مختلف نایلون و کاربردهای آنها را بشناسیم، ابتدا باید بدانیم ساختار آن را بشناسیم و بدانیم از چه موادی ساخته شده است؟

نایلون نوعی پلیمر است که اولین بار در 28 فوریه سال 1935 به طور تصادفی در مرکز پژوهش دوپونت توسط شخصی به نام والاس کاروترز ساخته شد. برای اینکه  بتوانیم  ساختار آن را بهتر درک کنیم، باید ببینیم پلیمر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ابتدایی ترین تعریف برای پلیمر می تواند این باشد که پلیمر ماده شیمیایی موثر و کارآمدی می باشد که از واحد هایی تکرار شونده و یا اجزایی کوچک تر به نام مونومر تشکیل شده است. این واحدهای تکرار شونده می توانند آرایش مختلفی داشته باشند. از انواع این آرایش ها می توان به قرار گرفتن واحدهای تکرار شونده در کنار هم به صورت جلو و عقب، پایین و بالا و چپ و راست اشاره کرد. در واقع مونومرهای تشکیل دهنده پلیمر یا اجزای تکرار شونده آن از طریق این آرایش ها به هم متصل می شوند. پلیمرها در طبیعت به فراوان یافت می شوند و بیشتر آن ها، دقت کنید بیشتر آن ها نه همگی آن ها از نفت خام به دست می آیند. حال که با مفهوم پلیمر آشنا شدیم، پس زمانی که عبارت “نایلون نوعی پلیمر است ” را می شنویم، مفهوم آن را نیز به درستی درک می کنیم.

نایلون ها که مونومر تشکیل دهنده آن ها نیتروژن است، به دلیل داشتن ضریب اصتکاک پایین به این معنا که دیرتر دچار اصتکاک می شوند و همچنین مقاومت بالا در برابر ساییدگی در قطعات ماشین به خصوص دنده ها که میزان اصتکاک بالایی دارند، استفاده می شوند. علاوه بر این احتمالا این موضوع را نیز می دانید که نایلون در تولید الیاف مصنوعی به منظور تولید جوراب و البسه نیز استفاده می شوند. آن ها در الیاف مصنوعی قادر به جذب رطوبت به میزان 8% وزن خود می باشند.

از انواع مختلف نایلون چه می دانید؟

می توانید بگویید، از انواع مختلف نایلون چه می دانید؟ اگر پاسخ این سوال را نمی دانید، با ما همراه شوید. نایلون ها دارای خصوصیاتی مانند انعطاف پذیری، استحکام کششی زیاد و درخشندگی یا شفافیت می باشند. همچنین مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلف مثل اسیدها و بازها و چروکیدگی دارند. تقریبا در بیشتر چیزهایی که ما می بینیم و می شنویم این محصول کاربرد دارد مانند چرخ دنده های ماشین، مسواک، بخیه جراحی، سیم سازهای موسیقی مانند گیتار، ویولون، طناب، جوراب و نهایتا انواع لباس های کشباف.

  • نایلون های گلخانه ای

از آنجایی که در هر تصمیمی، بحث هزینه اهمیت زیادی دارد، اگر برای احداث گلخانه به جای اسکلت فلزی از اسکلت پلاستیکی استفاده شود، هزینه ها بسیار کاهش می یابد. این محصول در انواع عرض ها و ضخامت ها ارائه می شود که عریض ترین آن 14 متر می باشد. برای این محصول گلخانه فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بنا بر سفارش مشتری متفاوت می باشد.

این فاکتورها عبارت اند از:

  • ثابت کننده یو وی؛ این افزودنی، نایلون را از اشعه ماوراء بنفش خورشید یا همان (Ultra Violet) یا UV محافظت می کند. علاوه بر این مانع تخریب آن هم می شود. همچنین باعث افزایش استحکام و طول عمر نایلون های گلخانه می شود.
  • افزودنی آی آر؛ این افزودنی در واقع به حفظ هر چه بیشتر اشعه مادون قرمز که باعث گرمای گلخانه می شود، کمک می کند. اشعه مادون قرمز یا همان (Infra-Red)nfra Redز یا همان می شود. این  بیشتر اشعه مادون قرمز که باعث گرمای گلخانه می شود، منجر می شود. ) یا IR برای رشد گیاه نیز مفید می باشد. این فیلتر به نوعی از هدررفت انرژی هم جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می شود.
  • افزودنی EVA؛ این افزودنی مانع از خشک شوندگی و شکنندگی می شود. در مناطقی با وزش باد زیاد، بسیار موثر واقع می شود. در واقع باعث افزایش استحکام و طول عمر نایلون می شود.
  • فاکتور عرض؛ اگر برای پوشش گلخانه بخواهیم از نایلون های کم عرض استفاده کنیم، به علت نیاز به متراژ بیشتر باید این نایلون ها روی هم قرار بگیرند و به عبارتی باید با هم همپوشانی داشته باشند. این مسئله زمان نصب نایلون ها را افزایش می دهد. این مشکل با استفاده از نایلون های عریض تر به سادگی قابل حل است.

در نایلون های گلخانه از فیلتر های دیگری نظیر سیستم ضد مه یا آنتی فاگ (Anty Fog)، روان کننده، ضد فرسایش، ضد اشتعال و … هم استفاده می شود.

نایلون یا سلفون پشت چسب دار:

این نایلون ها در سطح خارجی خود خاصیت چسبندگی دارند، به همین دلیل به راحتی روی محصول مورد نظر مانند یک روکش کشیده می شود و مانعی در برابر عوامل خارجی مضر می باشد. زمانی که به آن نیز نیازی ندارید، به راحتی می توانید آن را از روی محصول بردارید، بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارد. این روکش چسب دار بر روی تمام وسایل برقی آکبند مشاهده می شود.

نایلون شیرینگ:

به منظور بسته بندی محصولات مختلف استفاده می شود و تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد.

نایلون حبابدار:

حباب های موجود در سطح آن باعث ایجاد قدرت ضربه گیری بالایی شده است. کاربرد ویژه آن در اسباب کشی ها می باشد.

تمامی مواردی که ذکر شد، در دسته نایلون های سبز که حامی محیط زیست هستند و از مواد بازیافتی تشکیل شده است، قرار می گیرند.

تفاوت نایلون با نایلکس

نایلکس تفاوتی که با نایلون دارد، در خشکی و نرمی می باشد. به علاوه، نایلون براق می باشد در حالی که نایلکس مات است. برای نایلون از چاپ روغنی استفاده می شود اما برای نایلکس از چاپ روغنی یا PVC استفاده می کنند. علاوه بر این در ضخامت نیز با هم تفاوت دارند که نایلکس ضخامت کمتری دارد. از موارد استفاده نایلکس می توان به سفره های یکبار مصرف، انواع کیسه زباله و فریزر و نایلکس های فروشگاهی اشاره کرد.

انواع چاپ روی نایلون

  • چاپ سیلک
  • چاپ افست
  • جاپ هلیوگراور
  • چاپ فلسکو
  • چاپ سیلک اسکرین

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian