حباب پلاستیک روز

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون ها چیست؟

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون ها چیست؟

Rate this post

در زندگی روزمره ما از انواع مختلف ظروف استفاده می کنیم، از جمله ظروف شیشه ای، پلاستیکی و نایلونی. اما آیا تا به حال به علائم حک شده بر روی این ظروف دقت کرده اید؟ این علائم می توانند مفید واقع شوند و به شما کمک کنند تا در مورد نگهداری و استفاده از این ظروف بهتر و دقیق تر عمل کنید. همچنین شناخت علائم باعث می شود تا میزان آلودگی زیست محیطی کاهش پیدا کند و بهتر در بازیافت این ظروف عمل کنیم. در این مقاله به توضیح معنی علائم حک شده بر روی ظروف شیشه ای، پلاستیکی و نایلونی می پردازیم.

مفهوم اعداد و علائم نایلون ها و ظروف پلاستیکی

در بسیاری از ظروف، بطری ها و بسته بندی هایی که از پلاستیک ساخته شده اند، یک آرم با شکل مثلث و حاوی حروف و اعداد درج شده است. این آرم نشانگر قابلیت بازیافت این محصول و همچنین نوع پلاستیک مورد استفاده در ساخت آن است. شکل مثلث به طور کلی نشانگر بازیافت است و هر یک از ضلع های آن بیانگر مراحل بازیافت می باشد.

همچنین، حروف درون مثلث نوع پلاستیک را نشان می دهند و داخل هر مثلث یک عدد از 1 تا 7 درج شده است که اطلاعاتی در مورد میزان بازیافت پذیری و زیست تخریب پذیری پلاستیک در اختیار ما قرار می دهد. این عدد نشان می دهد که چه میزان از پلاستیک قابل بازیافت است و چقدر از آن قابلیت تخریب در زیستگاه ها را دارد. هر چه این عدد کمتر باشد، پلاستیک مورد نظر دارای قابلیت بازیافت بیشتر و خطر کمتری برای محیط زیست است.

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون

 

  1. PE یا PETE

شماره یک ، یک نوع پلاستیک شفاف است که برای ساخت بطری های آب و نوشابه استفاده می شود. این نوع پلاستیک دارای قابلیت بازیافت تا نود درصد می باشد و به طور کلی بی خطر است، با این حال به دلیل تخلخل در ساختار آن، ممکن است باکتری ها به درون آن نفوذ کنند. بهتر است از بطری های PET یکبار مصرف استفاده کرده و مایعات داغ درون آن ریخته نشود تا جلوی احتمال ایجاد مشکلات بهداشتی گرفته شود.

  1. HDPE

شماره دو، پلاستیکی با رنگ کدر، سخت و سفت است و در برابر خطراتی مانند شکستگی و یا حرارت مقاومت خوبی دارد. به دلیل این خصوصیات، برای ساخت ظروفی مانند بطری های مایعات شوینده، شیرینگی و چسبنده و نیز لوله هایی که در شبکه های آبیاری و گازی استفاده می شوند، کاربرد دارد. علی رغم خشکی جنس این پلاستیک، به خوبی شکل گیری می کند و در هنگام بازیافت نیز به سرعت و به راحتی تبدیل به محصولات دیگر می شود.

  1. PVC

شماره سه، پلاستیکی نرم و منعطف است که برای ساخت انواع محصولاتی مانند لوله های پلاستیکی، بطری های روغن، عایق سیم های برق و پوشش های کابل به کار می رود. این پلاستیک قابلیت بازیافت دارد، اما باید به دلیل شکل گیری مواد مضر در اثر حرارت، پس از بازیافت، از مواد اولیه آن ها در مصارف غذایی استفاده نشود. در واقع، مصرف محصولات حاوی این پلاستیک با مواد غذایی گرم توصیه نمی شود.

  1. LDPE

شماره چهار، یکی از پرمصرف‌ترین نوع پلاستیک‌هاست که برای تولید کیسه‌های نایلونی و محافظ بسته‌بندی برای مواد غذایی استفاده می‌شود. این پلاستیک به دلیل انعطاف پذیری و کندی بالا بسیار قابل استفاده است، اما به دلیل کاهش کیفیت در زمان بازیافت و برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، بهتر است از کیسه‌های قابل بازیافت و دوباره‌پذیر جایگزین آنها استفاده شود.

    PP  .5

 یا پلی پروپیلن، یکی از پلاستیک های بی خطر و سبک است که در بسیاری از صنایع استفاده می شود، از جمله صنایع بسته بندی، پوشاک، خودروسازی، الکترونیک، طبی و داروسازی و غیره… PP  مقاومت بسیار بالایی در برابر شعله و حرارت دارد و مقاومت خوبی در برابر شوک و خوردگی دارد. همچنین بازیافت PP نیز بسیار رایج است و مواد بازیافتی آن می توانند در تولید محصولات دیگر مورد قابل استفاده قرار بگیرند. بطری های نوشیدنی، ظروف پلاستیکی، کیسه های خرید، محافظ صفحه نمایش گوشی های هوشمند، بسته بندی دارو و غذا، لوازم التحریر و غیره … از جمله محصولاتی هستند که از PP تولید می شوند.

    PS .6

شماره شش، یک پلاستیک شفاف و سخت است که برای ساخت ظروف یکبار مصرف و قطعات الکترونیکی استفاده می شود. اما بازیافت آن سختی دارد و در صورت استفاده از ظروف سرامیکی که با این ماده پوشش داده شده‌اند در برابر مواد غذایی داغ، مواد سرطان زا و سمی را از خود رها می‌کند. لذا بهتر است از استفاده این نوع پلاستیک در مواردی که با مواد غذایی در تماس مستقیم هستند، خودداری شود.

    OTHER .7

در دسته OTHER پلاستیک‌هایی قرار می‌گیرند که نوع خاصی از پلاستیک هستند و نمی‌توانند به راحتی بازیافت شوند. برخی از این پلاستیک‌ها شامل پلی آمید، پلی‌اورتان و آلیاژهای پلاستیکی هستند. استفاده از محصولات این گروه برای بسته بندی غذا به دلیل عدم توانایی در بازیافت و جایگزینی با محصولات دیگر، جزو آخرین گزینه‌های ممکن است.

به عنوان مثال، پلی‌اورتان برای تولید کفش‌های ورزشی و آلیاژهای پلاستیکی برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌شوند و به دلیل سختی و مقاومت بالایی که دارند، در این موارد قابلیت جایگزینی با پلاستیک‌های دیگر را ندارند.

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون

 

استاندارد های ظروف پلاستیکی

در بسیاری از کشورها، استفاده از ظروف پلاستیکی به عنوان بسته بندی برای مواد غذایی بسیار رایج است. اما، برای حفظ کیفیت محصول و جلوگیری از هرگونه آلودگی یا خطر بهداشتی، باید استانداردهای خاصی رعایت شود.

به عنوان مثال، برای بطری های آب معدنی و سایر بطری های شفاف، باید از قرار دادن آنها درون فریزر خودداری شود زیرا ممکن است باعث شکستن آنها شود و در نتیجه آب آنها خراب شود. همچنین، باید از یخ زدگی آب در این بطری ها جلوگیری شود.

علاوه بر این، فروش آب لیمو ترش در ظروف پت رنگی ممنوع است. این ممنوعیت به خاطر این است که ظروف پت رنگی قابلیت حفظ اسیدیته و طعم این نوشیدنی را ندارند و ممکن است باعث تغییر در طعم و کیفیت آن شوند.

در صورتی که مواد غذایی بسته بندی شده درون ظروف پلاستیکی قرار دارند، باید در مکان های خنک، خشک و به دور از تابش مستقیم نور نگهداری شوند. این موضوع برای فرآورده های لبنی نظیر دوغ نیز صدق می کند. بنابراین، رعایت شرایط حمل و نقل و نگهداری محصولات لبنی بر عهده توزیع کننده است و فروشنده نیز باید تا زمان فروش و انقضا، محصول را در یخچال نگه داری کند.

شرایط استفاده ظروف در سولاردم و مایکروفر

سولاردام یک دستگاه آشپزی است که ترکیبی از ماکروویو و فر می باشد. با استفاده از این دستگاه، می توانید غذاها را به سرعت و با کیفیت بالا طبخ کنید. مانند ماکروویو، سولاردام با استفاده از امواج الکترومغناطیسی غذاها را پخته و گرم می کند، اما با توجه به ویژگی های فر، می توانید نتایجی شبیه به پخت در فر را هم بدست آورید.

در مقایسه با ماکروویو و فر، سولاردام از محدودیت های کمتری برخوردار است و می توانید انواع ظروف را در آن استفاده کنید. همچنین، سولاردام دارای تنظیمات مختلفی است که به شما اجازه می دهد غذاها را با دقت بیشتری پخت کنید. برای مثال، می توانید دما و زمان پخت را برای غذاهای مختلف تنظیم کنید تا نتایج بهتری بدست آورید.

در کل، سولاردام یک دستگاه آشپزی کاربردی و با قابلیت های بالاست که می توانید انواع غذاهای مختلف را در آن پخت کنید. با این حال، همانند ماکروویو و فر، باید مطمئن شوید که ظروف استفاده شده در آن دارای علامت مناسب برای استفاده در دستگاه باشند و قسمت های فلزی نداشته باشند.

 

معنی علائم روی پلاستیک و نایلون

در سولاردام می‌توان انواع ظروفی مانند چینی، بلور، سفالی، کاغذ و مقوا، پلاستیکی و چوبی را استفاده کرد. با این حال، برخی نکات و مواردی که در استفاده از هر نوع ظرف باید مدنظر قرار داد عبارتند از :

  • ظروف چینی باید فاقد طرح های نقره ای یا طلایی و قطعات فلزی باشند.
  • استفاده از ظروف بلوری به علت ظرافتی که دارند، نیازمند حساسیت بیشتری است.
  • از ظروف سفالی می‌توان برای گرم کردن استفاده کرد، اما بهتر است برای طبخ از آن ها استفاده نشود.
  • می‌توان از کاغذ و مقوا جهت طبخ غذا استفاده کرد.
  • برای استفاده از ظروف پلاستیکی باید به مدت زمان تنظیمی دقت کرد و در صورت نیاز، پلاستیک‌های مخصوص این کار را تهیه کرد.
  • از ظروف چوبی فقط در صورتی استفاده کنید که زمان بیشتر از پنج دقیقه برای انجام کار نیاز نباشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian