حباب پلاستیک روز

مواد اولیه نایلون بسته بندی و نایلکس و تفاوت آن‌ها

تولید نایلون

مواد اولیه نایلون بسته بندی و نایلکس و تفاوت آن‌ها

Rate this post

نایلون بسته بندی و نایلکس دو محصول بسیار پرکاربرد در زندگی روزمره انسان‌ها می‌باشند. اگرچه ما هر روز با این دو محصول در ارتباط هستیم، اما در مورد تفاوت‌ها، ویزگی‌ها و ساختار ان‌ها چیزی نمی‌دانیم. نایلون و نایلکس از مواد اولیه و کاربرد با یکدیگر متفاوتند. تفاوت ظاهری نایلکس و نایلون در شفافیت آنهاست. نایلون معمولا براق، شفاف و نرم است، درحالی که نایلکس خشک و مات است. نایلکس بسیار نازک و در تعداد بالا تولید می‌شود، اما تولید نایلون به صورت نازک کمی ‌سخت و مشکل است.

یکی از شایع‌ترین کاربردهای نایلون، همان نایلون حباب دار و نایلون‌های صنعتی می‌باشد که برای بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلکس‌ها نیز همان کیسه‌های رکابی رنگی می‌باشند که در فروشگاه‌ها و میوه فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.  موارد استفاده از نایلکس شامل سفره‌های یکبار مصرف، کیسه‌های فریزری، دستکش یکبار مصرف، کیسه‌های حمل میوه و مواد غذایی می‌باشد.

در ادامه به بررسی مواد اولیه نایلون، نایلکس و تفاوت بین آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نایلون بسته بندی و نایلکس

مواد اولیه نایلون بسته بندی

مواد اولیه تشکیل دهنده نایلون همان پلی اتیلن می‌باشد که به عنوان پلیمر مایع برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. با‌ترکیب نفت خام و گاز طبیعی، یک سنتز شیمیایی در اتیلن موجود در این مواد ایجاد می‌شود که منجر به پیوند اتم‌های کربن به صورت دو به دو می‌شود و در زیر شاخه‌های آن نیز هیدروژن به کربن متصل می‌شود.

در صنعت تولید نایلون بسته بندی معمولا به جای استفاده از پودر پلیمری از شکل گرانولی آن استفاده می‌شود. پلیمر پلی اتان در پتروشیمی ‌به صورت دانه تولید می‌شود که به آنها گرانول گفته می‌شود. گرانول‌ها مانند پودر در هوا پخش نمی‌شوند و باعث کاهش مشکلات تنفسی و پراکندگی مواد در هوا می‌شود. دو نوع گرانول در صنعت تولید نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرانول نو که مستقیما از مواد شیمیایی ساخته می‌شود و کیفیت بالاتری دارد و گرانول بازیافتی که کیفیت پایین‌تری دارد و از بازیافت پلاستیک‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه به معرفی مواد اولیه انواع نایلون می‌پردازیم.

مواد اولیه تولید نایلون حباب دار

نایلون حباب دار از رزین پلی اتیلن و 15 درصد پلی اتیلن بازیافتی ساخته می‌شود. برای تولید این محصول، ابتدا رزین را ذوب کرده و روی سینی‌های تخت می‌ریزند. با این روش 2 لایه نایلون به هم چسبیده تولید می‌کنند که در بین آنها هوا محبوس شده است. سپس نایلون دو لایه را دور استوانه ای می‌پیچند که دارای سوراخ‌های مکنده می‌باشد. این سوراخ‌ها باعث ایجاد حباب روی نایلون می‌شوند.

مواد اولیه تولید نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ به معنای جمع شدن می‌باشد و به نایلونی گفته می‌شود که در اثر حرارت جمع می‌شود. این نایلون از مواد پلی افیلن، پلی اتیلن و PVC تولید می‌شود. با افزودن ناخالصی به این نایلون می‌توان مقاومت آن را در برابر نفوذ گرد و خاک و پارگی افزایش داد. برای بسته بندی آب معدنی یا نوشابه از‌ترکیب 3 واحد 0075 و 2 واحد از 209 ال ال دی استفاده می‌شود.

مواد اولیه تولید نایلون استرچ پالت بند

برای تولید این نایلون از پلی اتیلن سبک مانند LLD، PE و PP استفاده می‌شود. این نایلون‌ها معمولا پوششی به صورت رول یا فیلم هستند که دارای خاصیت کشسانی بالا، چسبندگی و شفافیت می‌باشند. ضخامت این نایلون‌ها معمولا بین 10 الی 50 میکرون است و وزن بسیار کمی‌ دارند.

مواد اولیه تولید نایلون عریض گلخانه ای

نایلون عریض گلخانه ای معمولا از پلی اتیلن و مواد یووی ساخته شده است تا مانع ورود اشعه فرابنفش خورشید شود. در حقیقت پلاستیک گلخانه ای از پلی اتیلن، پلی کلرید وینیل، پلی استر و یا پلی فلوئورید وینیل تشکیل شده است. گاهی این نایلون‌ها بر اثر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی باید خواص دیگری چون ضد اشعه مادون قرمز، ضد مه و یا ضد باکتری باشند. برای تولید این نوع نایلون معمولا از‌ترکیب 3 واحد 020 و یا 0075 و یک واحد از 209 ال ال دی استفاده می‌شود.

نایلون بسته بندی

مستربچ چیست؟

هر ماده افزودنی که به پلی اتیلن اضافه می‌شود تا خاصی آن را تغییر دهد، مستربچ می‌گویند. این افزودنی‌ها باعث بهبود عملکرد نایلون می‌شوند و کیفیت نایلون را بالاتر می‌برند. در ادامه به معرفی این مستر بچ‌ها می‌پردازیم.

Masterbach

مستربچ رنگ 

برای افزایش تنوع نایلون‌ها و رنگ کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مستربچ آنتی یووی

این مستربچ از محصول در برابر اشعه خورشید حفاظت می‌کند. چراکه در مواردی مانند مصارف گلخانه ای محصول باید از اشعه ماوراء بنفش محافظت شود.

مستربچ آنتی اکسیدان

پلاستیک‌ها در اثر تاثیر اکسیژن، نور و حرارت اکسید می‌شوند. این مستربچ باعث پایداری بیشتر نایلون در برابر اکسیدشدگی می‌شود.

مستربچ لیز کننده

برای جلوگیری از چسبندگی فیلم‌های پلیمری به یکدیگر، از مستربچ لیز کننده استفاده می‌کنند.

مستربچ آنتی استاتیک

باعث جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن، بهبود چاپ پذیری و جذب گرد و غبار می‌شود.

مستربچ آنتی باکتریال

دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی می‌شود و از تجمع باکتری و قارچ جلوگیری می‌کند.

مستربچ ضدشعله

مقاومت نایلون در برابر حرارت و آتش را افزایش می‌دهد و از انتشار آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

مستربچ شفاف کننده

باعث شفافیت و براق شدن نایلون می‌شود و از زرد شدن این نایلون‌ها جلوگیری می‌کند.

مستربچ ضد بو

مستربچ ضد بو از انتشار بوی بد و نامطبوع از نایلون جلوگیری می‌کند.

مستربچ ضد بخار

این مستربچ از ایجاد بخار و شبنم بر لایه داخلی نایلون جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه نایلکس

برای تولید نایلکس، ابتدا باید مشخص کنیم که چه محصولی و با چه خصوصیاتی را می‌خواهیم تولید کنیم. هر کدام از محصولات با‌ترکیب متفاوتی از مواد اولیه تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی هر مورد می‌پردازیم.

مواد اولیه نایلکس شفاف

20 واحد از پلی اتیلن سنگین فیلم

3 واحد از پلی اتیلن سبک فیلم

2 واحد از پلی اتیلن سبک خطی

10 واحد از اف 7000 مهر به همراه دیتاشیت

5 واحد از 5110 آریاساسول به همراه دیتاشیت

5 واحد ایکس 5 ( به‌ترتیب باید از کیفیت، جم، باختر و مارون استفاده کنید.)

3 واحد از 0075، 020 و یا 190

2 واحد از 209 ال ال دی امیرکبیر به همراه دیتاشیت

0.01 درصد شفاف کننده

مواد اولیه کیسه فریزر نازک

18 واحد از اف 7000 مهر

18 واحد بی ال 3 ( به‌ترتیب باید از کیفیت، جم، باختر و مارون استفاده کنید.)

1  واحد از 209 ال ال دی امیرکبیر

بدون شفاف کننده

15 واحد اف 7000 مهر

15 واحد ایکس 5 ( به‌ترتیب باید از کیفیت، جم، باختر و مارون استفاده کنید.)

2 واحد از 209 ال ال دی امیرکبیر

1 واحد از 0075، 020 و یا 190

0.01 درصد شفاف کننده

مواد اولیه کیسه زباله رولی

12 واحد اف 7000 مهر

8 واحد 5110

3 واحد از 209 ال ال دی کبیر

1  واحد از 0075، 020 و یا 190

مواد اولیه سفره یکبار مصرف نازک

10 واحد بی ال 3 به‌ترتیب جم، باختر و مارون

10 واحد اف 7000 مهر

3 واحد از 209 ال ال دی امیرکبیر

1 واحد از 0075، 020 و یا 190

مستربچ سفید به نسبت تیتان و مقدار پوشش

شفاف کننده 0.01 درصد

مواد اولیه سفره یکبار مصرف ضخیم

8 واحد اف 7000 مهر

12 واحد از ایکس 5 به‌ترتیب جم، باختر یا مارون

2 واحد از 209 ال ال دی امیرکبیر

مستربچ سفید به نسبت تیتان و مقدار پوشش

شفاف کننده 0.01 درصد

مواد اولیه دستکش یکبار مصرف

10 واحد BL3

10 واحد F7000

1 واحد از 209 امیرکبیر

2 واحد 190 یا 020

تفاوت مواد اولیه نایلون بسته بندی و نایلکس

در ساخت نایلون‌ها معمولا از پلی اتیلن سبک استفاده می‌شود تا ظاهری شفاف، نرم و براق به نایلون بدهد. اما برای تولید نایلکس از پلی اتیلن سنگین استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تا نایلکس‌ها خشک و مات به نظر برسند. معمولا نایلکس‌ها به صورت نازک تولید می‌شوند و در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلی اتیلن سنگین

مولکول‌ها در پلی اتیلن سنگین به صورت منظم و با شاخه‌های کوتاه می‌باشند. این پلی اتیلن از چگالی پایینی برخوردار است و انعطاف پذیری بالایی دارد. این‌ترکیب شفاف مقاومت شیمیایی بالایی دارد و از قدرت نفوذ بسیار بالایی برخوردار است.

پلی اتیلن سبک

این‌ترکیب دارای زیر شاخه‌های کوتاه می‌باشد که به صورت نامنظم و تصادفی به یکدیگر وصل شده اند. این ویژگی باعث ایجاد خاصیت‌هایی چون استحکام و نفوذ پذیری بالا و سختی پایین شده است. از ویژگی‌های دیگر این‌ترکیب می‌توان به قابلیت اشتعال بالا و مقاومت پایین در برابر اشعه ماورابنفش خورشید اشاره کرد.

پلی اتیلن، ماده اولیه تولید نایلون بسته بندی و نایلکس

نایلون و نایلکس یکی از پرکاربردترین محصولات پلاستیکی می‌باشند که به جزء جدانشدنی زندگی ما تبدیل شده اند. هر کدام از این محصولات دارای کاربرد و خواص متفاوتی هستند که این تفاوت ناشی از مواد اولیه آن‌ها می‌باشد. در این مقاله سعی شده تا شما را با مواد اولیه و تفاوت این دو محصول بیشتر آشنا کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian