حباب پلاستیک روز

آشنایی با ساختار شیمیایی ترکیب نایلون

ساختار شیمیایی ترکیب نایلون

آشنایی با ساختار شیمیایی ترکیب نایلون

Rate this post

ساختار شیمیایی نایلون چیست؟ آیا می‌ دانید در تولید نایلون از چه موادی استفاده می‌ شود؟ مواد اولیه‌ ای که به عنوان ساختار شیمیایی و ترکیب نایلون جهت تولید انواع نایلون حباب‌ دار و یا نایلون ساده به کار می‌ رود، مواد پلیمری هستند. پیش تر در تولید انواع نایلون‌ های پلاستیکی و کیسه‌ های زباله از پلی اتیلن سبک استفاده می‌ شد، اما در حال حاضر پلی اتیلن سنگین جای آن را گرفته است. اگر به دنبال این هستید که با ساختار شیمیایی ترکیب نایلون نحوه ترکیب شدن آنها با یکدیگر و غیره بیش تر آشنا شوید، این متن را تا پایان دنبال کنید.

 

ساختار شیمیایی ترکیب نایلون

آشنایی با ساختار شیمیایی ترکیب نایلون

منظور از مواد اولیه و ساختار شیمیایی ترکیب نایلون پلی اتیلن است که به عنوان مواد پایه جهت تولید نایلکس‌ ها و نایلون‌ ها استفاده می‌ شود، یعنی با ایجاد کردن یک ترکیب میان نفت خام و گاز طبیعی در اتیلن سنتز شیمیایی موجود در داخل آنها رخ می‌ دهد. طبق این پدیده پلی اتیلن تولید خواهد شد. ساختار پلیمر وقتی در کنار هم قرار می‌ گیرد، زنجیره بلندی از مونومرها ایجاد خواهد شد. در داخل پلی اتیلن زنجیره‌ های بلندی از اتم کربن وجود دارد که به شکل پیوند دوگانه یا دو به دو به یکدیگر اتصال دارند، در شاخه‌ های جانبی آنها نیز اتم‌ های هیدروژن با اتم‌ های کربن اتصال دارند.

پلی اتیلن‌ ها را می‌ توان گروهی از مواد پلیمری دانست که خواص شیمیایی و فیزیکی مشخصی دارند. مرسوم است که با اضافه شدن برخی از مواد افزودنی به این پلیمرها قطعاً خواص آنها نیز تقویت خواهد شد. در فرمول تولید کردن نایلون ساده و نایلون حباب‌ دار این مواد افزودنی را جهت ارتقا دادن مقاومت کشسانی، افزایش دادن شفافیت سطح نایلون، تنظیم کردن شبکه ساختاری و غیره انجام می‌ دهند.

انواع پلی اتیلن مورد استفاده در ساختار نایلون

پلی اتیلنی که در حال حاضر به عنوان مواد اولیه در تولید نایلون ساده و نایلون حباب‌ دار و دیگر انواع پلاستیک‌ ها و حتی کیسه دو بعدی یا کاور سه بعدی استفاده می‌ شود، به دو صورت پلی اتیلن سنگین و سبک می‌ باشد.

  • پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین دسته ای از پلی اتیلن‌ ها هستند که در اصطلاح پلی اتیلن با چگالی بالا هم می‌ گویند. در ساختار شیمیایی این دسته از پلی اتیلن‌ ها تنها یک شاخه اصلی دیده می‌ شود و هیچ گونه شاخه‌ فرعی در آن وجود ندارد. شاخه اصلی به زنجیره ساتار پلیمر می‌ گویند که بیشترین مقدار و تعداد عنصر کربن در آن قرار گرفته است. وجود شاخه‌ های فرعی در داخل این شاخه اصلی موجب می‌ شود قدرت پیوند بین مولکولی در اتم‌ های شاخه اصلی کاهش پیدا کند و چون چنین شاخه‌ هایی در پلی اتیلن سنگین وجود ندارد، بنابراین پیوندهای بسیار قوی در بین اتم‌ ها ایجاد می‌ شود. به این ترتیب مقاومت کشسانی آن از دیگر پلی اتیلن‌ ها بیشتر است. برای تولید کردن چنین پلی اتیلنی دو عامل بسیار اساسی یعنی نوع کاتالیزور و شرایط واکنش باید حتماً تحت کنترل باشند.

  • پلی اتیلن سبک

نوع دیگر از پلی اتیلن‌ ها که جهت تولید کیسه نایلون به عنوان مواد اولیه استفاده می‌ شود با نام پلی اتیلن چگالی کم نیز شهرت دارد‌. این پلی اتیلن برعکس نوع اول شاخه‌ های فرعی دارد، به همین دلیل است که پیوندهای بین مولکولی در داخل کربن‌های شاخه اصلی کاهش می‌یابد و این کاهش پیوندها باعث ضعیف‌تر شدن شاخه اصلی خواهد شد. در نهایت مقاومت کشسانی محصول در مقایسه با محصولاتی که از پلی اتیلن سنگین تولید می‌شوند، کمتر است و حتی خواص فیزیکی آن ضعیف‌تر خواهد بود.

برای تولید کردن چنین پلی اتیلنی از شیوه پلیمریزاسیون رادیکالی بهره می‌گیرند و چون پیوندهای اتم‌های کربن آن ضعیف‌تر هستند و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار می‌باشند. بنابراین تنوع محصولات تولید شده از این نوع پلی اتیلن بیشتر است، همچنین تجزیه شدن محصولات تولید شده از آن به وسیله میکروارگانیسم‌ها آسان‌تر می‌باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله ساختار شیمیایی ترکیب نایلون را بررسی کردیم. معمولاً در ترکیب و ساختار شیمیایی نایلون‌ها از پلی اتیلن به صورت سبک یا سنگین استفاده می‌شود که هر دو نوع آن را به صورت جداگانه توضیح دادیم. در سایت حباب پلاستیک بیشتر با ساختار شیمیایی و ترکیب انواع نایلون مانند نایلون ساده، نایلون حباب‌ دار، کیسه دو بعدی، کاور سه بعدی، قیمت پلاستیک، فروش نایلون و غیره آشنا شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian