حباب پلاستیک روز

چگونگی تولید نایلون شیرینگ در ابعاد متفاوت

نایلون شیرینگ و سلفون- حباب پلاستیک

چگونگی تولید نایلون شیرینگ در ابعاد متفاوت

Rate this post

یکی از انواع نایلون مورد استفاده در صنعت بسته بندی، نایلون شیرینگ می‌باشد. این نوع نایلون از مواد پلی اتیلن ساخته می‌شود و طی فرآیند خاصی تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما قبل از بررسی مراحل تولید آن باید بدانیم که این نایلون از چه موادی ساخته شده و چه ویژگی‌ها و چه کاربردهایی دارد.

این نایلون به علت شفافیت بالا، شکل پذیری و انقباض مناسب، جهت محافظت و بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز این نایلون می‌توان به حساسیت بالای آن به گرما اشاره کرد. به طوری که در دمای 120 الی 220 درجه به محصول می‌چسبد و آن را ایزوله می‌کند. این نایلون بسته بندی از ورود گرد و غبار، نور و باکتری به داخل محصول جلوگیری می‌کند.

در ادامه این مقاله به معرفی این نوع نایلون، انواع آن، کاربرد و ویزگی‌های آن می‌پردازیم و در نهایت مراحل تولید این نایلون را به‌ترتیب بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نایلون شیرینگ

نایلون شیرینگ یک پلاستیک بسیار نازک، شفاف، شکل پذیر و حساس به گرما می‌باشد یه همین دلیل به این نوع نایلون‌ها، نایلون حرارتی نیز گفته می‌شود. این نایلون‌ها برای بسته بندی، ایزوله کردن و محافظت محصولات استفاده می‌شوند. این نایلون‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و نوع  ضخیم‌تر آن برای محافظت بیشتر کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای بسته بندی با این نایلون‌ها، برشی از آن در اندازه مناسب به دور محصول پیچیده می‌شود. بعد از عبور کالا از تونل حرارتی و خنک کاری، این نایلون منقبض می‌شود و به صورت غلاف به دور محصول می‌چسبد. این نایلون‌ها به صورت یک لایه و یا چند لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس این نایلون معمولا از موادی چون رزین K، PETG و OPS می‌باشد. مرسوم‌ترین مواد به کار رفته در این نوع نایلون پلی وینیل کلراید است که علاوه بر دسترسی آسان‌تر، ارزان‌تر از موارد دیگر نیز می‌باشد.

 

 Nylon shearing

انواع نایلون شیرینگ

این نایلون از نظر کاربرد و تعداد لایه‌ها، انواع مختلفی دارد. از نظر کاربرد می‌توان آن را به دو دسته تونلی و سلفون، و از نظر تعداد لایه ها به نایلون یک لایه و چند لایه  تقسیم کرد.

نوع تونلی

اگر دستگاه پک شما از نوع تونلی می‌باشد، حتما باید از این نوع نایلون برای بسته بندی استفاده کنید. این نوع نایلون از نوع پلی اتیلن است و جهت ایزوله کردن و محافظت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلفون

سلفون بسیار نازک و شفاف است و برای بسته بندی محصولات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت سلفون با نایلون و نایلکس در مواد اولیه و نحوه تولید آن است که موجب شفافیت و ضخامت کم آن می‌شود.

کاربرد

این نایلون کاربردهای مختلف صنعتی و خانگی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • بسته بندی نوشابه و آب معدنی به صورت پک 6 عددی
  • در قطعات خودرو برای مقاومت بالا در برابر سایش
  • صنایع غذایی
  • مصارف خانگی
  • صنایع ساختمانی
  • درب‌های آسانسور
  • صنایع کاشی و سرامیک
  • تولید پشم شیشه
  • شیشه‌های سکوریت

ویژگی نایلون‌های شیرینگ

این نوع نایلون ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارد  که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم.

  • کیفیت بالا از مهم‌ترین ویژگی این نوع نایلون است.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • از محصول در برابر ضربه محافظت می‌کند.
  • از ورود میکروب به محصول جلوگیری می‌کند.
  • مقاومت بالایی در برابر پارگی دارد.
  • از عبور مایعات جلوگیری می‌کند.
  • بسیار سبک و نازک است.
  • قابلیت رنگ بندی دارد.
  • در دمای 120 الی 220 درجه تغییر حالت می‌دهد و به محصول می‌چسبد.
  • در برابر روغن و گریس مقاوم بالایی دارد.
  • در ساخت آن از یک پلی اتیلن با چگالی کم و فرمول خاص به نام LDPEL استفاده می‌شود.
  • ضخامت نایلون تک لایه بین 70 تا 350 میکرون و نایلون دولایه به اندازه 50 تا 500 میکرون می‌باشد.

تفاوت نایلون شیرینگ با نایلون کششی

در بسیاری از موارد نایلون کششی و شیرینگ با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. این دو محصول شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما عملکرد کاملا متفاوتی دارند.

  1. شیرینگ باید تحت حرارت قرار بگیرد تا منقبض شود و از محصول محافظت کند. اما نایلون کششی نیازی به حرارت ندارد و با کشیدن به دور محصول می‌چسبد.
  2. قدرت کشش شیرینگ 5 تا 75 درصد است، درحالی که قدرت کشش نایلون کششی 100 تا 300 درصد می‌باشد. نایلون کششی معمولا برای نگه داشتن چندین محصول در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 shearing

مراحل تولید نایلون شیرینگ

مراحل تولید این نایلون شامل ذوب کردن، سرد کردن، برش و رول کردن می‌باشد. در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل خواهیم پرداخت.

ذوب مواد اولیه

این نایلون‌های بسته بندی از مواد پلیمری متفاوتی چون PVC، پلی اتیلن و پلی افیلن ساخته می‌شوند. در ابتدا مواد اولیه به همراه ناخالصی‌ها، درون سیلندر ماردون یا مارپیچ ریخته می‌شوند. سپس با چرخش ماردون و ایجاد حرارت، این مواد ذوب می‌شوند و به خمیر تبدیل می‌شوند. به این مرحله اصطلاحا اکسترود گفته می‌شود که به معنای از بین بردن منافذ و سوراخ‌ها می‌باشد.

این مرحله شامل تغذیه، ذوب و اندازه گیری می‌باشد. اندازه دستگاه بستگی به سایز نایلون تولید شده می‌باشد. برای نایلون‌های چند لایه گاهی از چند دستگاه برای ذوب استفاده می‌شود.

سرد کردن

مواد مذابی که از دستگاه ماردون خارج می‌شود به کمک دستگاه مسطح می‌شود و به ابعاد مختلف درمی‌آید. سپس این مواد باید به وسیله خنک کردن به جامد تبدیل شود. سرد کردن به کمک حباب هوای سرد و یا دیگر تجهیزات انجام می‌شود. مواد مذاب در این مرحله به ابعاد مختلف و به صورت تک لایه یا چند لایه آماده می‌شود.

تولید رول

در این مرحله، نایلون‌های سرد شده را برش می‌دهند و به صورت رول درمی‌آورند. ابعاد این رول‌ها معمولا از 6 تا 120 سانتی متر می‌باشد که جهت بسته بندی کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت رول‌ها بسته بندی می‌شوند و به دست مصرف کننده می‌رسند.

تولید شیرینگ پلی افیلن

تولید نایلون پلی افیلن کمی‌متفاوت می‌باشد. پلی افیلن‌ترکیبی از 20 تا 30 درصد از پلی اتیلن با چگالی کم و یا پلی اتیلن با چگالی زیاد است. این ماده دارای شفافیت، انقباض و استحکام مناسب می‌باشد و برای این نوع نایلون بهترین گزینه است. برای تولید نایلون پلی افیلن همان مراحل قبل را انجام می‌دهیم ولی باید به یک سری نکات توجه داشته باشیم.

  1. نایلون پلی افیلن را باید تا 10 درجه بیشتر از رسم خط نایلون ( بین 130 الی 180 درجه) گرم می‌کنند. اما توجه داشته باشید که این دما نباید از دمای ذوب ماده اولیه نایلون بیشتر باشد.
  2. عرض نایلون را به اندازه 7 تا 10 برابر عرض فیلم می‌کشند.
  3. سپس رول یا فیلم را در دمای پایین‌تر از حالت جامد خنک می‌کنند. با پایین آوردن دما، این نایلون منقبض می‌شود و به عرض دلخواه می‌رسد.
  4. با افزایش و کاهش دما، این محصول به ابعاد استاندارد می‌رسد و با این کار ویژگی قدرت انقباض بالا و جمع شدن در زمان استفاده را به دست می‌آورند.

کنترل کیفیت

یکی از مهم‌ترین فرایندهای خط تولید نایلون، کنترل کیفیت است. این کنترل کیفی در سه مرحله انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

کنترل کیفیت مواد اولیه

مواد اولیه باید کیفیت مناسبی داشته باشند و مطابق یک سری استانداردها تست گردند. پارامترهای قابل بررسی در این مرحله شامل شاخص ذوب، چگالی، دمای سرویس دهی و میزان مقاومت می‌باشد.

کنترل کیفیت حین تولید

برای افزایش بازدهی و کیفیت محصول در حین تولید نیز باید کنترل کیفی صورت بگیرد. در این مرحله باید فیلم ریخته شده از نظر عدم بریدگی و چروک، میزان چسبندگی، ضخامت کنترل کشش و ضخامت لایه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

کنترل کیفیت نهایی

محصول نهایی باید طبق استانداردهای تولید نایلون مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله نیز میزان چسبندگی، ضخامت، یکنواختی فیلم و شفافیت محصول مورد بررسی‌های لازم قرار می‌گیرد.

نایلون شیرینگ، بهترین محافظ جهت بسته بندی کالا

این نایلون یکی از پرکاربردترین انواع نایلون بسته بندی می‌باشد که از ورود گرد و غبار، نور و باکتری به محصول جلوگیری می‌کند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به شفافیت، انعطاف پذیر و ضخامت کم آن اشاره کرد که جهت محافظت و ایزوله کردن کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش کار با این نایلون به این صورت است که نایلون به اندازه دلخواه برش داده می‌شود و به دور محصول پیچیده می‌شود. سپس این بسته بندی در معرض حرارت قرار می‌گیرد و به صورت پک ایزوله درمی‌آید. این پوشش از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کند و عایق مناسبی جهت جلوگیری از ضربه به محصول می‌باشد.

تولید این نایلون شامل سه مرحله ذوب کردن، خنک کردن و رول کردن می‌باشد. در این فرایند، ماده اولیه در داخل دستگاه ذوب می‌شود و پس از خروج پهن می‌شود. سپس در معرض تجهیزات خنک کننده قرار می‌گیرد و به صورت جامد در می‌آید. بعد از این مرحله برش انجام می‌شود و نایلون به صورت رول درمی‌آید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسترسی

جستجو محصولات

تماس با ما

دفتر مرکزی :                               4-22822600-021

تلفن مستقیم فروش  :                    22288782-021

تلفن مستقیم فروش 2 :                  22805765-021

کارخانه :                                     4-65750640-021

آدرس کارخانه: شهریار- میدان بسیج- کیلومتر 10 رباط کریم- بعد از پمپ بنزین وحیدیه- محله بکه- خیابان گلبرگ- کارخانه حباب پلاستیک 

موقعیت شرکت حباب پلاستیک

fa_IRPersian